utorok 29. decembra 2015

Praktické premýšľanie a učenie sa

Stalo sa vám niekedy, že po prečítaní knihy ste boli doslova smutní, že skončila? Nie že Vám to bolo ľúto, ale že vám bolo do plaču, že ste nevedeli, čo máte robiť ďalej. Niečo ako keď sa prebudíte zo živého krásneho sna, a po prebudení si stále v dobrej nálade myslíte, že sa to ešte deje. A po chvíľke zistíte, že to bol len sen, a príde také obrovské sklamanie. Mne sa to akurát dnes stalo. Dočítal som knihu Pragmatic Thinking and Learning: Refactor Your Wetware.

Čo bolo na nej také super

V prvom rade treba povedať, že ide o literatúru relatívne odbornú, nie je to žiadna beletria. Kniha sa snaží popísať, čo to znamená byť expert v nejakej oblasti, čo to obnáša, aké úskalia na nás číhajú pri dosahovaní expertízy, a hlavne, ako sa tam dostať. Rozhodne to nie je kniha typu "101 things you must do...".

Pri jej čítaní som mal pocit, že sa pohybujem v akejsi "krajine slov", kde popis takých v podstate "nudných" tém bol tak neuveriteľne pútavý, skoro až príbehový. Každá kapitola presne nadväzovala na otázky, ktoré ma napadali po prečítaní predchádzajúcej kapitoly. Kniha obsahuje množstvo techník na to, ako napríklad čítať knihy aby sme si čo najviac zapamätali, ako sa sústrediť, aký dôležitý je kontext a ako si ho udržať, ako sa vystríhať pred kognitívnymi biasmi (chybami), ako k nám prichádzajú nápady a ako ich ešte privolávať, ako ich využiť, ako spravovať naše vedomosti, ako sa učiť, zveľaďovať a budovať okruh našich znalostí.

Kniha tiež obsahuje nie úplne obrovské, ale stále veľké množstvo samých veľmi zaujímavých odkazov či už na knihy alebo články.

Človeka vie neuveriteľne motivovať, a šmahom čarovného prútika dokázala zotrieť všetky zastaralé a stvrdnuté názory na to, ako sa "má" učiť. Neraz som si spomenul na naše školstvo, v ktorom sú nápady a kreatívne myslenie často potlačované pravidlami, nariadeniami, poslušnosťou a umelým rešpektom k učiteľovi, ktorý vrieska "ticho!" v triede a núteným počúvaním jedného monotónneho hlasu učiteľa celú hodinu. A naopak, memorovanie je tak vyzdvihované, chyby tak trestané, žiaci sú často niektorými učiteľmi braní ako lenivá banda. Akú generáciu ľudí to vlastne budujeme?

V skratke


Dreyfus model of skill acquisition

  • Kto je to expert, aké úrovne "skillov" existujú, ktorými človek prechádza
  • Ako vyzerá keď človek prejde z jednej fázy do druhej
  • Ako vyzerá, keď sa človek zasekne.

Ako funguje mozog

  • Mozog prirovnáva k dual CPU, pričom L (nepresne ľavá, presne Linear) a R (nepresne pravá, presne Rich) hemisféra zdieľajú jednu pamäť
  • Prístup k pamäti má v čase vždy len jedna z hemisfér
  • L-hemisféra je logická, časová, synchrónna, verbálna
  • R-hemisféra je obrazová, rozpoznáva vzory, výkonnejšia, asynchrónna, rieši zložité problémy
  • Najefektívnejšie na učenie sa je použitie tzv. "R-mode to L-mode flow", kedy najprv na chvíľku máme skúsenosť a potom sa vrátime k teórii
  • Ako rozvíjať R-hemisféru, a ako "zbierať" asynchrónne výsledky

Debugovanie mysli

  • Človek nie je dokonalý tvor, a jeho myslenie je od prírody "chybové". Existuje rada tzv. kognitívnych biasov, ktoré kazia človeku vidieť realitu objektívne
  • Napríklad je to tzv. Dunning-Krugerov efekt, a ide o tendenciu menej "skillovaných", po slovensky azda "schopných" ľudí nadhodnocovať svoje vlastné schopnosti a vedomosti, a naopak viac "schopných" ľudí ponižovať svoje schopnosti a vedomosti (alebo považovať zložité za jednoduché a potom to očakávať od iných).
  • Ako prísť na svoje vlastné chyby, a ako s nimi pracovať ďalej

Zámerné učenie sa

  • Stanovenie SMART cieľov (Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time-bound)
  • Lepšie čítanie pomocou metódy SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review)
  • Organizácia nápadov pomocou mapy mysle
  • Učenie sa pomocou učenia iných

Získavanie expertízy

  • "Trying fails, awareness cures"
  • Človek by sa nemal sústrediť na úspech, na to čo chce dosiahnuť a viniť sa za chyby, ale mal by skôr pozorovať a uvedomovať si akciu-reakciu.
  • Chyby sú dobré a dôležité pri učení sa
  • Hrať sa s vecami, ktoré sa človek učí
  • Tlak (psychický, časový, ...) znižuje kognitívne schopnosti
  • Predstavivosť prekrýva zmysly

Ako sa sústrediť

  • Na čistú a jasnú myseľ pomôže meditácia, 20 minút denne stačí
  • Čo je to prokrastinácia, ako ju prekonať
  • Je však dôležité "nič nerobiť" - dať si čas na premýšľanie
  • Je dôležité zveľaďovať svoj "exocortex" - preniesť časť svojho myslenia na externé nástroje
  • Neustále prerušovanie práce znižuje IQ
  • Po každom prerušení máme aspoň pár sekúnd na našu reakciu, ktoré je treba využiť na to, aby sme sa na to "pripravili"

Čo dodať na záver

Je obrovská škoda, že táto a podobné knihy nie sú vôbec preložené do češtiny alebo slovenčiny. Existuje toľko úžasných kníh, ktoré keď si chce človek prečítať, musí vedieť cudzí jazyk (pre mladých ľudí to problém nie je, ale naši rodičia s tým asi budú mať problém - a je to škoda).

V kníhkupectvách vidím také kraviny, je až neuveriteľné koľko kravín existuje, je toho plné kníhkupectvo. Od kuchárok, paradoxne potom kníh na chudnutie až po ezoterické žvásty typu Secret uložené pod kategóriou "filozofia"!! Až mi rozum vyteká z hlavy keď to vidím. Keby tie všetky knihy poslali do tepelných elektrární, aspoň na niečo by boli užitočné. A miesto nich by mohli konečne začať prekladať knihy, ktoré za niečo stoja.

Mne ako programátorovi chýbajú hrozne veľa ďaľších užasných kníh, ktoré som si istý, že by mali úspech, ale neviem v čom je chyba. Prekladači nepoznajú slovíčka? Alebo je to príliš kultové na preklad? Knihy - klasiky - ako napríklad:


A tak ďalej, a tak ďalej. Je možno lepšie robiť takéto články a aspoň akési "review" na knihy v slovenskom/českom jazyku, aby sa o nich ľudia vôbec dozvedeli, a mohli apelovať na preklad.


Žiadne komentáre :